خیانتی که از درون کوزه روایت شد، شبحی از سریال های مناسبتی

به گزارش مهسان بلاگ، به گزارش خبرنگاران، روز گذشته یکشنبه 28 بهمن ماه جشنواره بین المللی تئاتر فجر هفتمین روز از برگزاری خود را پشت سر گذاشت. در این روز نمایش های مختلفی در تالارهای نمایشی شهر تهران میزبان علاقه مندان به هنرهای نمایشی بودند.

خیانتی که از درون کوزه روایت شد، شبحی از سریال های مناسبتی

در این روز نمایش باغ خونی به کارگردانی امیر بشیری از مشهد در نوبت 18:30 و 21 در تالار اصلی مجموعه تئاترشهر به صحنه رفت که در اجرای اول میزبان سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و خانواده اش و در اجرای دوم میزبان غلامعلی حداد عادل رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بود که وی نیز با همراهی خانواده اش به دیدن این اثر نمایشی نشست.

باغ خوبی که پیش از این در مشهد اجرای عمومی داشته از تولیدات انجمن هنرهای نمایشی ایران با حمایت آستان قدس رضوی است در بخش چهل سالگی انقلاب و مسابقه تئاتر ایران دو حضور دارد. این اثر نمایشی داستانی عاشقانه را بر بستر واقعه ای سیاسی روایت می کرد. پرویز فلاحی پور، کامران تفتی و محمد الهی از جمله بازیگران باغ خونی بودند که در کنار هنرمندانی از شهر مشهد در نمایش به ایفای نقش می پرداختند.

یکی از نکات مورد توجه در اجرای این نمایش انتخاب آن برای اجرا در سالن اصلی تئاتر شهر بود در حالی که طراحی صحنه و فضاسازی اثر اصلا مناسب اجرا در سالنی به این بزرگی نبود و در اجرا نیمی از فضای سالن اصلی بلااستفاده رها شده بود در حالی که شاید تالار چهارسو یا قشقایی انتخاب های مناسب تری برای اجرای باغ خونی به حساب می آمدند. در این نمایش که بیشتر از تئاتر در میزانسن و بازی ها به سریال های مناسبی شباهت داشت، قرار بود یک دختر جوان و فعال سیاسی و مبارز را در دوران رضاشاه به تصویر بکشد اما در تمام طول داستان خبری از دختر نیست و مخاطبان باید به جای دیدن کنش های این مبارز به وسیله دیالوگ های گل درشت با شخصیت او آشنا شوند.

در شبی که اکثر نمایش های مجموعه تئاتر شهر با استقبال مخاطبان همراه بود این نمایش با استقبال زیادی از سوی مخاطبان روبرو نشد و علاوه بر خالی بودن بالکن در سالن اصلی هم جایگاه های زیادی خالی از تماشاگر بودند.

نمایش نام اثر دیگری است که روز گذشته در تالار سایه مجموعه تئاتر شهر اجرا شد. این اثر با نام اصلی play نوشته ساموئل بکت است که با ترجمه، دراماتورژی و کارگردانی مسعود حق پناه از آمل در بخش مسابقه تئاتر بین الملل جشنواره حضور دارد. این نمایش با استقبال زیاد مخاطبان همراه بود که به دلیل همین مساله کار با 15 دقیقه تاخیر شروع شد و تعدادی از مخاطبان به صورت ایستاده این نمایش را دیدند.

آپامه خسروی، آیدین حق پناه و شیرین احمدی بازیگران این نمایش بودند که در تمام طول اجرا در کوزه هایی محبوس بوده و تنها سرشان بیرون بود. این نمایش روایت مردی است که به همسرش خیانت می نماید و همسرش که به او شک نموده، معشوقه اش را پیدا و با او روبرو می گردد. در طول داستان روایت این خیانت از زبان مرد، زن و معشوقه روایت می گردد.

بازیگران در ابتدای اثر روایت خود را بسیار سریع بیان می کردند به شکلی که مخاطبان به جز چند جمله متوجه صحبت های آنها نمی شدند اما در ادامه با بیانی آرام تر همه حرف ها را مجددا تکرار می کردند و در بخش سرانجامی بسیار آرام و شمرده صحبت هایشان فِید می شد. با وجودی که اعلام شده بود مدت زمان این اجرا 30 دقیقه است اما در مدتی کمتر از 20 دقیقه به سرانجام رسید و بازیگران به دلیل محبوس بودن در کوزه در رورانس نیز حضور نداشتند.

این نمایشنامه بکت تاکنون در ایران تجربه نشده است و کارگردان کوشش نموده بود به پیشنهادات نویسنده برای اجرا مثل محبوس بودن بازیگران در کوزه وفادار بماند. دیدن نمایش به مذاق بعضی مخاطبان خوش نیامد اما بعضی دیگر رویکرد و فضای ابزورد اثر را پسندیدند.

نمایش های استرالیا به کارگردانی کامران جباری از بیجار با متنی از پیغام لاریان که پرکارترین نویسنده حاضر در جشنواره است و به مساله سرنوشت مهاجران ایرانی و افغانی برای مهاجرت به استرالیا می پردازد از جمله نمایش هایی بود که روز گذشته با استقبال مخاطبان در تالار چهارسو روبرو شد.

georgiaro.ir: تور گرجستان ارزان قیمت | تور تفلیس، باتومی، تور لحظه آخری گرجستان

dorezamin.com: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 26 آبان 1400 بروزرسانی: 26 آبان 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 5659

به "خیانتی که از درون کوزه روایت شد، شبحی از سریال های مناسبتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خیانتی که از درون کوزه روایت شد، شبحی از سریال های مناسبتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید