معرفی خوراکی های محلی و خوشمزه اصفهان

به گزارش مهسان بلاگ، شهر اصفهان، سومین شهر بزرگ ایران و یکی از توریستی ترین شهرهای این کشور بوده که آوازه آن در سراسر جهان پیچیده است. این شهر مکان ها و بناهای تاریخی بسیاری دارد که بعضی از آن ها در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده اند. در کنار مکان های گردشگری جذاب و دیدنی اصفهان، غذاهای محلی اصفهان نیز مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار داشته و در بین آن ها از محبوبیت زیادی برخوردارند. از جمله معروف ترین شیرینی سنتی اصفهان که معمولا به عنوان سوغاتی نیز خریداری می گردد، می توان به شیرینی برنجی، شیرینی کرکی، پولکی و گز اصفهان اشاره نمود. با ما همراه باشید تا با تعدادی از غذاهای سنتی اصفهان آشنا شوید.

معرفی خوراکی های محلی و خوشمزه اصفهان

شله بریان با زیره

شله بریان با زیره که در زبان محلی به آن شلو بریونی زیره گفته می شود، یکی از لذیذترین غذاهای سنتی اصفهان است که از گوشت دنده گوسفندی و خرده برنج های لنجانی تهیه می شود. در کنار برنج و گوشت، از پیاز، نمک، فلفل، زردچوبه و زیره سیاه برای طعم دادن به این غذای خوشمزه استفاده می شود. بوی خوش زیره، عطری دلپذیر و دوست داشتنی به شله بریان می دهد که پیشنهاد می کنیم حتما آن را امتحان نمایید.

پلو ماش و قمری

یکی از غذاهای محلی اصفهان، پلو ماش و قمری است. همانطور که از نام این غذا پیداست، در تهیه این پلو از برنج، کلم قمری و ماش استفاده می شود. سبزی پلویی، پیاز، گوشت چرخ شده، روغن، نمک و فلفل مواد دیگری هستند که در این غذا مورد استفاده قرار می گیرند.

حلیم گوشت و عدس

حلیم یکی از معروف ترین غذاهای سنتی اصفهان است که در انواع مختلف طبخ و آماده می شود. یکی از لذیذترین حلیم ها، حلیم گوشت و عدس است که همانطور که از نامش پیداست، در تهیه آن گوشت و عدس بکار رفته است. در کنار این مواد از پیاز، تره، جعفری، نعناع خشک شده، گردو، دارچین، روغن، نمک و فلفل نیز در این غذا استفاده می شود.

خورشت ماست

یکی از پرطرفدارترین پیش غذاهای اصفهانی در بین گردشگران، خورشت ماست می باشد. این خورشت با خورشت های دیگری که تا به امروز دیده اید، متفاوت بوده و طعم و ظاهری خاص دارد. در تهیه خورشت ماست از موادی چون ماست چکیده، مرغ، زرده تخم مرغ، خلال پوست پرتقال، شکر، زرشک، نمک، زعفران و زردچوبه استفاده می شود. خورشت ماست رنگی زرد و جذاب داشته و طعم آن نیز ترکیبی از شیرینی و ترشی می باشد. این خورشت معمولا به عنوان پیش غذای ثابت در میهمانی ها و مراسم ها بر روی سفره اصفهانی ها قرار می گیرد.

گوشت و لوبیا

اصفهانی ها از ترکیب گوشت گوسفند، برنج، لوبیای سفید، شنبلیله، تره، جعفری، پیاز، نمک، فلفل و زردچوبه، غذایی خوشمزه و لذیذی طبخ می نمایند که به آن گوشت و لوبیا یا یخنی لوبیا گفته می شود. این غذا به صورت سنتی در دیگ های مسی پخته می شود. پس از پخته شدن آب غذا را از آن جدا نموده و دیگر مواد را درون یک کاسه می کوبند. آب این غذا مانند آب گوشت با نان ترید شده خورده می شود. اصفهانی ها گوشت و لوبیا را به همراه ترشی و سبزی خوردن سرو می نمایند.

نخودآب

نخودآب یک غذای ساده و در عین حال مغذی است که به دلیل داشتن نخود فواید بسیاری برای بدن دارد. این غذا در بین غذاهای سنتی اصفهان از نخود، پیاز داغ، آرد گندم و ادویه جاتی چون نمک، فلفل و زردچوبه تهیه می شود و معمولا به همراه آبغوره یا سرکه سرو می شود.

اماج چغندر و سرکه

اماج چغندر را می توان یکی از قدیمی ترین غذاهای محلی اصفهان معرفی کرد که به خاطر طعم و رنگ فوق العاده ای که دارد، جز لذیذترین و پرطرفدارترین غذاهای بومی این استان محسوب می شود. برای درست کردن این غذا، چغندر رنده شده را با مقداری آب پخته و سپس مقداری آرد به آن اضافه می نمایند تا قوام بیاید. در هنگام سرو این مورد در بین غذاهای محلی اصفهان، سرکه نیز به این غذا اضافه می شود. در بعضی موارد برای خوشمزه تر شدن اماج چغندر، مقداری نعناع داغ نیز به آن می افزایند.

انواع شیرینی های اصفهان

شیرینی سنتی اصفهان بخش دیگری از خوراکی های این استان کشورمان هستند که جز سوغاتی های پرطرفدار این منطقه نیز محسوب می شوند. محال است به اصفهان سفر کنید اما طعم خوشمزه گز و پولکی اصفهانی را نچشید.

گز

گز، یکی از معروف ترین شیرینی سنتی اصفهان و مهمترین سوغاتی این شهر است. براساس تاریخ قدمت این شیرینی به 450 سال پیش و به دوران صفویان بر می شود. نام این شیرینی از درختی به نام انگبین گرفته شده که از عصاره آن در تهیه گز استفاده می شده است. امروزه به دلیل گران بودن عصاره انگبین کمتر از آن استفاده می شود و گزانگبین به میزان بسیار کمی فراوری می شود. کارخانه های فراوریی گز از موادی چون شکر، گلوکز، سفیده تخم مرغ، گلاب، بیدمشک، مغز پسته، خلال بادام و فندق برای تهیه این شیرینی خوشمزه استفاده می نمایند.

پولکی

حتما چای و پولکی را برای یک بار هم شده امتحان نموده اید. پولکی شیرینی سنتی اصفهان است که از ترکیب شکر و آب تهیه شده و به صورت دایره های کوچک و نازکی شکل داده می شود. این شیرینی در انواع مختلف تهیه شده و برای طعم دادن به آن از موادی چون زعفران، هل، لیموی عمانی، پسته، کنجد، پودر نارگیل استفاده می شود.

شیرینی برنجی

شیرینی برنجی نوعی شیرینی ساده و سبک است که از آرد برنج تهیه می شود. برای درست کردن این شیرینی علاوه بر آرد برنج، از گلاب، شکر ساییده شده، تخم مرغ و زعفران نیز در تهیه این شیرینی استفاده می شود. شیرینی برنجی در قالب ها و انواع مختلف تهیه می شود که از بین آن ها می توان به برنجی های کاکائویی اشاره نمود.

شیرینی برشتوک

از دیگر شیرینی های سنتی اصفهان می توان به شیرینی برشتوک اشاره نمود. این شیرینی از ترکیب آرد گندم، آرد نخودچی، روغن جامد، پودر هل و پودر کاکائو تهیه می شود. برشتوک با خلال پسته یا بادام تزیین شده و به صورت لوزی های کوچکی برش داده می شود.

شیرینی کرکی

یکی از انواع شیرینی های سنتی اصفهان، شیرینی کرکی است که بیشتر در شروع فصل بهار تهیه می شود. خانواده های اصفهانی این شیرینی را در ایام عید نوروز در کنار شیرینی های دیگر قرار داده و برای پذیرایی از میهمانان خود از آن استفاده می نمایند. شیرینی کرکی از ترکیب سه آرد گندم، برنج و آرد نخود تهیه می شود. شکر، روغن جامد، تخم مرغ، پودر هل و زعفران از دیگر موادی است که در پخت این شیرینی بکار می روند.

georgiaro.ir: تور گرجستان ارزان قیمت | تور تفلیس، باتومی، تور لحظه آخری گرجستان

dorezamin.com: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: همگردی
انتشار: 26 آبان 1400 بروزرسانی: 26 آبان 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 12525

به "معرفی خوراکی های محلی و خوشمزه اصفهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی خوراکی های محلی و خوشمزه اصفهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید