ناکس دلیل افزایش اوزون در تهران

به گزارش مهسان بلاگ، رئیس گروه سلامت وزارت بهداشت با اشاره به اینکه احتراق خودروها و موتورسیکلت ها و نبود کاتالیست مناسب باعث افزایش غلظت گازهای ناکس (اکسیدهای نیتروژن) و در نتیجه غلظت اوزون می گردد، از شهرداری تهران به دلیل عدم تجهیز اتوبوس ها به فیلتر جاذب دوده انتقاد کرد.

ناکس دلیل افزایش اوزون در تهران

به گزارش ایسنا، عباس شاهسونی رئیس گروه سلامت وزارت بهداشت در سی و هشتمین جلسه کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا که چهارشنبه 12 تیر با حضور دستگاه های مختلف در سازمان محیط زیست برگزار گردید، به دلایل افزایش شاخص آلاینده اوزون اشاره نمود و گفت: در اثر افزایش ناکس (اکسیدهای نیتروژن) که از احتراق خودروها و موتورسیکلت ها ناشی می گردد؛ شاخص ازن افزایش است.

وی تاکید نمود: کاتالیست های مورد استفاده در خودروها کارایی کافی را ندارند و نمی توانند آلاینده ناکس را کنترل نمایند.

رئیس گروه سلامت وزارت بهداشت در خصوص تأثیر تابش نور خورشید در افزایش غلظت شاخص اوزون گفت: تابش نور خورشید که تغییری نکرده و همواره وجود داشته و خواهد داشت. مشکل اصلی در افزایش آلاینده اوزون مربوط به این است که کاتالیست خودروها به درستی کار نمی کند.

شاهسونی با بیان اینکه خودروهای دیزلی نیز در فراوری ناکس سهم بالایی دارند، گفت: در استانداردهای جهانی برای کنترل ناکس در خودروهای دیزلی از قطعات کنترل آلایندگی مربوط به این آلاینده استفاده می گردد تا فراوری ناکس منجر به فراوری آلاینده ثانویه ازن نگردد.

رئیس گروه سلامت وزارت بهداشت همچنین با اشاره به عدم نصب فیلتر دوده روی اتوبوس های در حال تردد در تهران گفت: سال هاست که مصوب شده که شهرداری تهران روی اتوبوس های در حال تردد که بیشتر آنها فرسوده هستند؛ فیلتر دوده نصب کند، اما تاکنون این طرح تنها برای 50 اتوبوس اجرا شده است.

شاهسونی تاکید نمود: شهرداری تهران هیچ تدبیری برای تجهیز اتوبوس های شهری، کامیون های حمل ونقل پسماند و… به فیلتر دوده نیندیشیده است و اینها بدون فیلتر دوده در تهران در حال تردد هستند.

وی با اشاره به افزایش تعداد مرگ و میر منتسب به آلودگی هوا در تهران توضیح داد: غلظت سالانه ذرات معلق در سال 95، 32 میکروگرم در متر مکعب بود، در سال 96 این مقدار به 33 میکروگرم در متر مکعب رسید اما در سال 97 غلظت ذرات معلق 27 میکروگرم در متر مکعب بود که به احتمال قوی وضعیت جوی در کاهش محسوس غلظت ذرات معلق تهران تأثیر گذاشت.

georgiaro.ir: تور گرجستان ارزان قیمت | تور تفلیس، باتومی، تور لحظه آخری گرجستان

dorezamin.com: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 26 آبان 1400 بروزرسانی: 26 آبان 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 11765

به "ناکس دلیل افزایش اوزون در تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ناکس دلیل افزایش اوزون در تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید