واکنش ترکیه به ادعای نقض تحریم های ایران

به گزارش مهسان بلاگ، هالک بانک و رئیس جمهور ترکیه نسبت به صدور کیفرخواست دادستانی آمریکا علیه این بانک واکنش نشان دادند.

واکنش ترکیه به ادعای نقض تحریم های ایران

به گزارش خبرنگاران به نقل از رویترز، دادستانی آمریکا این هفته هالک بانک ترکیه را متهم به نقض تحریم های ایران در سال های 2012 تا 2016 کرده و برای آن کیفرخواست صادر کرده است. سهام این بانک در واکنش به این اقدام آمریکا روز گذشته هفت درصد سقوط کرده بود.

این اتهامات که تنها چند روز پس از تحریم دو وزیر ترک، انتها دادن به مذاکرات تجاری و افزایش تعرفه ها توسط آمریکا می شود، نشان می دهد که روابط بین دو متحد ناتو بیش از پیش دچار تنش شده است.

در واکنش به این اتهامات، هالک بانک در بیانیه ای، این اقدام را مرتبط به حمله ارتش ترکیه به شمال سوریه کرد و گفت: این اقدامات بخشی از تحریم هایی است که توسط دولت آمریکا در واکنش به عملیات چشمه صلح علیه کشور ما وضع شد. این بانک ضمن رد ادعای نقض تحریم ها گفت که با توجه به اینکه این بانک دارای شعبه یا کارمندی در آمریکا نیست، نمی تواند در جریان رسیدگی به اتهامات با آمریکا همکاری کند.

علاوه بر هالک بانک، رئیس جمهور ترکیه نیز شدیدا از این تصمیم آمریکا انتقاد کرد. رجب طیب اردوغان به خبرنگاران گفت که پرونده هالک بانک قبلا مختومه شده بود اما دادستان های نیویورکی در اقدامی غیرقانونی و زشت آن را مجددا به جریان انداخته اند. وی اضافه کرد: خواهیم دید چه تصمیمی خواهند گرفت و ما متناسب با آن تصمیم بدان پاسخ خواهیم داد.

مقامات آمریکایی در پرونده فوق 9 نفر از جمله مهمت هاکان آتیلا- معاون سابق این بانک را متهم به نقض تحریم ها کرده اند. آتیلا سال گذشته نیز به دلیل آنچه واشنگتن کمک به تهران برای فروش نفت خواند در نیویورک محاکمه شده بود. او در ماه ژوئیه از زندان آزاد شده بود.

این نخستین بار نیست که هالک بانک به نقض تحریم های ایران متهم می شود. پیش تر و در جریان رسیدگی به پرونده رضا ضراب نام هالک بانک مطرح شده بود. ضراب در سال 2016 و در جریان سفرش به فلوریدا به اتهام نقض تحریم ها بازداشت شد.

georgiaro.ir: تور گرجستان ارزان قیمت | تور تفلیس، باتومی، تور لحظه آخری گرجستان

dorezamin.com: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 26 آبان 1400 بروزرسانی: 26 آبان 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 22610

به "واکنش ترکیه به ادعای نقض تحریم های ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکنش ترکیه به ادعای نقض تحریم های ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید