چشمه علی، تفرجگاه تاریخی دامغانی ها

به گزارش مهسان بلاگ، چشمه علی دامغان یکی از اصلی ترین تفرجگاه های این شهر است و میعادگاه خوشگذرانی مردم شهر در روزهای آخر هفته به خصوص در تابستان. در کنار باغی که مردم بساط پیک نیک خودشان را پهن می نمایند، دو بنای تاریخی بسیار کوچک واقع شده است که به دستور دو شاه قاجار در دو زمان مختلف ساخته شده است. یکی به دستور آقا محمدخان و دیگری به فرمان فتحعلیشاه قاجار بنا شده اند. این دو بنا درست در میان استخری بزرگ قرار دارند و اطرافشان را آب احاطه نموده است.

چشمه علی، تفرجگاه تاریخی دامغانی ها

بعضی منابع تاریخی روایت می نمایند که فتحعلیشاه در مولودخانه ای در دامغان متولد شده و همین امر بهانه ای بود برای او تا به زادگاهش علاقه ویژه ای داشته باشد. زمانی که برای جلوگیری از پیشرفت نادر میرزا پسر شاهرخ نادری به خراسان سفر می کرد، در چشمه علی اتراقی کوتاه داشت و آب و هوای مطبوع آن به مذاق شاه خوش آمد و دستور ساخت عمارتی را در آن داد، هنگام بازگشت از دیدن کوشکی که در میان آب ساخته شده به وجد آمد و چند روزی ساکن این عمارت شد.

کوشک فتحعلیشاه در قسمت شمالی قرار گرفته است. ساختمانی که در ضلع شمالی آن دو ستون چوبی قرار گرفته است که جلوه خاصی به نمای آن بخشیده است. طبقه دوم این کوشک به شیوه ای ساخته شده که چشم انداز وسیعی از دو سوی دریاچه در شاه نشین آن ایجاد شده است. از آنجایی که این بناها درون آب ساخته شده اند، برای استحکام بیشتر آن ها از ملات ساروج استفاده شده است. عمارت دیگر که به عمارت آقا محمدخانی معروف است، در دوره فتحعلیشاه قراولخانه بود و محل اسکان محافظان شاه، این بنا در جنوب باغ و انتهای دریاچه قرار گرفته است، ساختمانی خشتی و دو طبقه که در دو سوی شمال و جنوب طبقه دوم آن ارسی های چوبی قرار گرفته است که چشم اندازشان به باغ و کوه های روبرو است. بازدید از داخل عمارت کوشک به دلیل حفاظت از بنا و همچنین امنیت بیشتر برای گردشگران ممنوع است، اما قدم زدن در این تفرجگاه تاریخی می تواند خاطره ای شیرین از سفر به دامغان برایتان رقم بزند. مجموعه چشمه علی دامغان در سال 1348 در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده است.

georgiaro.ir: تور گرجستان ارزان قیمت | تور تفلیس، باتومی، تور لحظه آخری گرجستان

dorezamin.com: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: همگردی
انتشار: 26 آبان 1400 بروزرسانی: 26 آبان 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 11826

به "چشمه علی، تفرجگاه تاریخی دامغانی ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چشمه علی، تفرجگاه تاریخی دامغانی ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید