یک کارشناس مسائل روسیه: ایران می توانست با کارت S 400 بازی کند

به گزارش مهسان بلاگ، یک کارشناس مسائل روسیه با اعتقاد بر این که ایران بعضاً از پیشنهادهای روسیه برای گسترش همکاری ها بین دو کشور و فرصت های که در این زمینه بوجود آمده به خوبی استفاده نکرده است، اعلام کرد: تهران می توانست در ارتباط با مباحث مطرح شده از سوی روسیه در خصوص فروش سامانه اس 400 به ایران واکنش مناسب تری نشان دهد و از این پیشنهاد به عنوان یک کارت بازی استفاده کند .

یک کارشناس مسائل روسیه: ایران می توانست با کارت S 400 بازی کند

شعیب بهمن در گفت وگو با خبرنگاران در ارتباط با نقش روسیه در حفظ برجام و اقداماتی که دولت مسکو می تواند در این زمینه انجام دهد، اظهار کرد: در بین شش کشوری که عضو برجام بوده و هستند روسیه نزدیک ترین رویکرد را به ایران دارد. این کشور در جریان مذاکراتی که منجر به حصول برجام شد همکاری های نزدیکی با ایران داشت و در طول یک سال گذشته ای که آمریکا از برجام خارج شده است مواضع منطقی در حمایت از تهران و لزوم اجرای تعهدات از سوی کشورهای عضو برجام داشته و در همین چارچوب می توان گفت در این مرحله نیز نزدیکترین مواضع را به ایران داشته است.

وی با بیان اینکه طی این مدت روس ها بارها به نقض برجام از سوی آمریکا اعتراض و به کشورهای اروپایی تذکر داده اند که باید به تعهدات شان در برجام عمل نمایند، ادامه داد: آنها بدعهدی اروپا در اجرای تعهداتشان را یک امتیاز منفی قلمداد کردند و در خصوص تصمیم ایران جهت کاهش اجرای تعهداتش حقانیت را به تهران داده و تاکید کردند که در شرایط فعلی این حق ایران است که تعهدات خود را در برجام کاهش دهد.

این کارشناس مسائل روسیه با بیان اینکه روس ها در عین حال که بر اجرای برجام تاکید دارند از افزایش تنش ها در خاورمیانه نیز نگران هستند، اضافه کرد: در شرایط فعلی بارها دولت مسکو اعلام نموده که قائل به همکاری گسترده با ایران است و در همین چارچوب اعلام نموده که اگر سازوکار اینستکس را اجرایی و عملیاتی ننمایند روسیه آمادگی دارد که در بحث فروش نفت و مبادلات مالی و بانکی به صورت مستقیم با ایران کار کند. آنها در همین چارچوب به آمریکایی ها نیز اعلام نموده اند که زیر بار تحریم های یکجانبه علیه ایران نخواهند رفت.

وی با اشاره به پیشنهاد روسیه مبنی بر اینکه حاضر است موضوع فروش سامانه اس 400 به ایران را مورد آنالیز قرار دهد، اعلام کرد: این موضوع یک پیشنهاد قابل توجه به ایران بود؛ در حالی که آمریکایی ها کوشش می کردند که ایران را در انزوا قرار دهند روس ها موضوع آنالیز فروش به روز ترین سامانه دفاعی خود به ایران را مطرح کردند و این اقدام از سوی روسیه پیغامی به آمریکا و غرب بود. در واقع آنها در این پیغام تاکید کردند که انزوای ایران را نمی پذیرند و قائل به همکاری گسترده در سطح امنیتی و دفاعی با ایران هستند.

وی ابراز عقیده کرد در شرایطی که روس ها برای گسترش همکاری ها با تهران ابراز آمادگی نموده اند، ایران در برابر پیشنهادهای مطرح شده از سوی مسکو بعضاً به صورت منفعلانه عمل نموده و از فرصت های پیش آمده به صورت مناسب استفاده ننموده است.

بهمن با اعتقاد بر اینکه ایران در حوزه های مالی با یاری روس ها می تواند بعضی از گره های موجود در این عرصه را باز کند، خاطر نشان کرد: مثلاً ایران در بحث اس 400 و موضوعی که روس ها در این زمینه مطرح کردند واکنش مناسبی نشان نداد مقامات ایران در برابر موضوع مطرح شده اظهار کردند که ما خودکفا هستیم و نیازی به این سامانه نداریم در حالی که ما می توانستیم از این پیشنهاد به عنوان یک کارت بازی در جنگ روانی با غربی ها و آمریکایی ها با توجه به حساسیتی که آنها در این زمینه دارند استفاده کنیم ولی متأسفانه از این فرصت به خوبی استفاده نشد.

georgiaro.ir: تور گرجستان ارزان قیمت | تور تفلیس، باتومی، تور لحظه آخری گرجستان

dorezamin.com: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 26 آبان 1400 بروزرسانی: 26 آبان 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 12359

به "یک کارشناس مسائل روسیه: ایران می توانست با کارت S 400 بازی کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک کارشناس مسائل روسیه: ایران می توانست با کارت S 400 بازی کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید