آیا فرو نشست زمین قابل کنترل است؟

به گزارش مهسان بلاگ، یک کارشناس حوزه آب گفت: چند سالی است که با پدیده فرونشست زمین در بخش های مختلف کشور روبرو هستیم که باتوجه به اهمیت وقوع این پدیده باید توجه ویژه ای به این بخش گردد.

آیا فرو نشست زمین قابل کنترل است؟

سید اصغر تهرانی در گفت وگو با خبرنگاران، با اشاره به علت چرایی فرونشست زمین در تهران، اظهار کرد:در حال حاضر حدود 900 هزار چاه در کشور در حال بهره برداری است که نیمی از این چاه ها به طور غیر مجاز آب برداشت می نمایند.

وی اضافه کرد: چاه های مجاز نیز به دلیل نداشتن کنتور برداشت غیر مجاز دارند به گونه ای که باید گفت برداشت آب زیرزمینی به وسیله این چاه ها حدود 65 میلیارد متر مکعب در سال است.

به گفته این کارشناس این امر در شرایطی صورت میگیرد که از حدود 10 سال پیش به دلیل کمبود نزولات و شدت روان آب ها، آبی به زیر زمین تغذیه نشده است. یعنی به عبارتی حفره ای به وسعت 65 میلیارد متر مکعب در سال در کشور بوجود می آید.

تهرانی با بیان اینکه طی این 10 سال که آبی به زیرزمین تغذیه نشده است، حفره هایی در حد 650 میلیارد متر مکعب در زیر زمین ایجاد شده که خالی از آب است، گفت: این خطر وجود دارد که در هر گوشه کشور فرو نشست های غیر قابل پبش بینی داشته باشیم.

وی با تاکید به این مساله که در تهران به خصوص نقاط پایین امکان این فرو نشست ها بسیار زیاد است، توضیح داد: زیر زمین خالی و ساخت و ساز بسیار زیاد است، وزنی که این ساختمان ها روی این حفره ها ایجاد می نمایند هر لحظه ممکن است موجب این گردد تا ساختمان ها درون فرو چاله ها سقوط نمایند.

این کارشناس اظهار کرد: برای جلوگیری از این امر در بخش کشاورزی راهی جز کنترل برداشت آب وجود ندارد که فعلا به دلایلی امکان ندارد. اما در بخش شرب که شهری و روستایی حدود نه میلیارد است امکان دارد به وسیله بر گرداندن پساب به زیر زمین بتوان بخش کوچکی از فرو نشست را جلوگیری کرد.

به گفته تهرانی در حال حاضر پساب در شهرها حدود 4.5 میلیارد متر مکعب است که 1.5 میلیارد تصفیه و مابقی امکان تصفیه ندارد و تنها در حد بهداشتی تصفیه می گردد.

وی ادامه داد: فرو چاله پدیده ای است که بزودی چهره خشن خود را نمایان خواهد نمود و با برداشت سال های آینده هر لحظه این پدیده خطرناک تر خواهد شد.

این کارشناس بخش آب گفت: این یک هشدار به مقامات مسوول کشور به خصوص مسوولان وزارت نیرو است که مسوول این برداشت ها هستند. فراوری شغل به وسیله کشاورزی کاری عاقلانه نیست. لذا آب که یک کالای ملی است باید جدی گرفته گردد.

georgiaro.ir: تور گرجستان ارزان قیمت | تور تفلیس، باتومی، تور لحظه آخری گرجستان

dorezamin.com: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 26 آبان 1400 بروزرسانی: 26 آبان 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 4204

به "آیا فرو نشست زمین قابل کنترل است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا فرو نشست زمین قابل کنترل است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید