افق شگفت انگیز سیاره سرخ از نگاه فضاپیمای ناسا، عکس

به گزارش مهسان بلاگ، خبرنگاران نوشت: فضاپیمای Odyssey ناسا تصویر جدیدی از افق مریخ در حین چرخش به دور این سیاره، از ارتفاع حدود 400 کیلومتری گرفته است.

افق شگفت انگیز سیاره سرخ از نگاه فضاپیمای ناسا، عکس

این تصویر دستاوردی است که هماهنگی آن ماه ها طول کشید و دانشمندان می گویند که به آن ها اجازه می دهد تا با مشاهده تصاویر مشابه گرفته شده از ایستگاه فضایی بین المللی، مریخ را با زمین مقایسه نمایند.

جاناتان هیل، ستاره شناس از دانشگاه ایالتی آریزونا، می گوید: اگر فضانوردانی در مدار مریخ بودند، این چشم اندازی است که آن ها می تماشاد. هیچ فضاپیمای مریخی تا به امروز چنین دیدی نداشته است.

این تصویر با استفاده از سیستم تصویربرداری حرارتی انتشارات Odyssey یا THEMIS گرفته شده است.

برای تماشا افق مریخ، دانشمندان باید دستوراتی را ارسال می کردند تا کل مدارگرد اودیسه را 90 درجه کج کند و TEMIS به سمت لبه افق راهنمایی گردد تا فضاپیما در سراسر مدار خود باقی بماند THEMIS وقت داشته باشد مجموعه ای مشتمل بر 10 عکس بگیرد که برای ایجاد پانوراما به هم چسبیده شده اند.

برترین موقعیت این است که آنتن فضاپیما را در این مدت از زمین دور کنید، به این معنی که اودیسه در تمام ساعاتی که پروژه طول کشید با زمین تماس نداشت.

اما نتیجه حاصله ارزش صرف این زمان و کوشش را داشت، زیرا سطح خشک و دهانه ای مریخ در پیش زمینه ظاهر می گردد که چشم انداز ای عجیب و شگفت انگیز است و در بالا، جو نازک و شنماینده مریخ با ابرها و غبار معلق در آن شناور است.

مریخ حاوی ابرهای یخی مانند زمین و بعلاوه ابرهای یخی دی اکسید کربن است که در شرایط آب و هوایی مناسب تشکیل می شوند.

اکنون که Odyssey توانایی های واقعی خود را به نمایش گذاشته است، محققان امیدوارند که تصاویر بیشتری از افق مریخ در فصول مختلف سال بگیرند تا ببینند چگونه جو با فصول تغییر می نماید.

5858

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 11 آذر 1402 بروزرسانی: 11 آذر 1402 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 109365

به "افق شگفت انگیز سیاره سرخ از نگاه فضاپیمای ناسا، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افق شگفت انگیز سیاره سرخ از نگاه فضاپیمای ناسا، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید