دلایل و پیامدهای مداخله نظامی ترکیه در نبرد طرابلس

به گزارش مهسان بلاگ، بعضی گزارش های اطلاعاتی غربی می گویند که مهم ترین دلیل ترکیه از مداخله نظامی مستقیم در نبرد جاری در لیبی کوشش برای ایجاد پایگاه نظامی در طرابلس است که به استراتژی اردوغان در سیطره بر دریای مدیترانه خدمت می نماید.

دلایل و پیامدهای مداخله نظامی ترکیه در نبرد طرابلس

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، عبدالباری عطوان تحلیلگر مطرح دنیا عرب در سرمقاله روزنامه فرامنطقه ای رای الیوم نوشت: رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه، هفته پیش بعد از ملاقات با فایز السراج نخست وزیر دولت وفاق لیبی- که از سوی جامعه دنیای به رسمیت شناخته شده است- در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران ترک درخصوص دلایل مداخله ترکیه در لیبی گفت: مداخله ما در چارچوب حفظ مشروعیت انجام می گردد. خلیفه حفتر رهبر قانونی لیبی نیست و بر خلاف دولت وفاق، که از مشروعیت بین المللی برخوردار است، رژیمی غیرقانونی را نمایندگی می نماید.

چه بسا این اظهارات اردوغان نزد بسیاری یادآور اظهارات مشابه سعودی است که بر زبان شاهزاده محمد بن سلمان ولیعهد آن در توجیه شروع عملیات نظامی موسوم به طوفان قاطعیت در یمن و تشکیل ائتلافی عربی از 10 دولت، رانده شد؛ ائتلافی که در آن قطر، امارات، پاکستان، مالزی، کویت، مصر و بعضی دیگر از کشورها در کنار عربستان سعودی عضو شدند ولی در نهایت این ائتلاف بعد از عقب نشینی دیگران به عربستان سعودی و امارات محدود شده است.

بر این باور نیستیم که این توجیه یا سرپوش گذاشتن بر مداخله نظامی ترکیه در منازعه لیبی بسیاری را متقاعد خواهد نمود؛ چرا که بهایی که ممکن است ترکیه به وسیله اعزام نیروها و تجهیزات نظامی به لیبی به منظور حمایت از دولت قانونی وفاق در طرابلس و نیز جلوگیری از سیطره نیروهای ژنرال حفتر بر پایتخت، پرداخت کند- نتایجش هر چه باشد- بسیار گزاف خواهد بود.

اردوغان تا کنون انگیزه های واقعی پشت هرگونه مداخله نظامی مستقیم کشورش را فاش ننموده است، ولی بعضی گزارش های اطلاعاتی غربی می گویند که بارزترین این دلایل کوشش برای ایجاد پایگاه نظامی در طرابلس- مشابه پایگاه نظامی در دوحه و مقدیشو- است که به استراتژیک رئیس جمهوری ترکیه در سیطره بر دریای مدیترانه خدمت می نماید و در چارچوب رقابت او با کشورهای اروپایی مشرف بر آن انجام می گردد.

افزون بر انگیزه های نظامی استراتژیک، لیبی در دیدگاه اردوغان و کارشناسان مالی اش فرصتی مالی و تجاری عظیم برای شرکت های ترکیه است. لیبی یک کشور شکست خورده ای است که زیربناهای اساسی آن در نتیجه جنگ مستمر از 10 سال پیش تا به امروز کاملا ویران شده اند و به کارگاه بازسازی جامع در بخش های مختلف از جمله آب و برق، فناوری، مسکن و بهداشت احتیاج دارد و بعید نیست که بازاری پررونق برای تولیدات صنایع نظامی پیشرفته ترکیه گردد و نمی توان بُعد ایدئولوژی آن را از نظر دور نگهداشت. دولت وفاق، که ماهیت اسلامی اخوانی بر آن غالب است و رئیس جمهوری ترکیه به حمایت از اخوان المسلمین معروف است، نمی خواهد دولت شان در لیبی، پس از شکست همتای شان در مصر، بازنده گردد.

هر کسی که فکر می نماید جنگ شعله ور شده در لیبی میان فائز السراج و حفتر و نیروهایش است، اشتباه می نماید؛ چرا که آن جنگی میان نیروهای بین المللی و منطقه ای است. خاتمه دادن (به جنگ) فقط به وسیله توافق بین المللی ممکن است و چه بسا این امر را اظهارت آنگلا مرکل صدراعظم آلمان توجیه می نماید که خواهان برگزاری نشستی طی روزهای آینده در برلین درباره لیبی شده است و از کشورهای بزرگ در کنار مصر، آمریکا، الجزایر، تونس، قطر، امارات، ایتالیا، ترکیه، فرانسه، یونان و قبرس خواسته است تا درباره راهکار های این بحران بحث و آنالیز نمایند.

اردوغان روسیه را به حمایت از ژنرال حفتر و ایستادن در سنگرش در کنار مصر، امارات و عربستان سعودی می نماید. اردوغان گفته است که یک شرکت امنیتی روسیه معروف به واگنر در حال اعزام جنگجویانی مزدور برای جنگیدن در کنار حفتر است و برای اعزام هیئتی به مسکو برای رایزنی با مسئولان روسی درباره این مساله و مسائل دیگر در این پرونده برنامه ریزی می نماید. اگر این اتهامات واقعیت داشته باشد شرکت واگنر شبیه شرکت بلک واتر است.

اقدام ترکیه به فعال سازی دو تفاهم نامه ای که اردوغان با السراج امضا نموده اند فتیله جنگی خطرناک در لیبی، مشابه جنگ در سوریه، را شعله ور کند. طبق تفاهمانه نخست، مرزهای دریایی در دریای مدیترانه دوباره ترسیم می گردد که سهم زیادی از ذخایر گازی در اختیار ترکیه قرار می گیرد و بارزترین بندهای تفاهمنامه دوم، امنیتی- نظامی است و همچنین در صورت درخواست دولت وفاق، ترکیه تجهیزات نظامی و سربازنی به طرابلس اعزام می نماید.

افراد نزدیک به دولت وفاق می گویند که نیروهای مصراته بسیار قوی تر از نیروهای تحت لوای ژنرال حفتر هستند و این نیروها تحت فرماندهی مردی قدرتمند به اسم فتحی پاش آغا، که مسئولیت وزارت کشور در دولت السراج را بر عهده دارد، قرار دارند. ولی آنها در عین حال اذعان می نمایند که ژنرال حفتر در زمینه هوایی رجحان دارد چرا که مجهز به هواپیماهای جنگی مدرنی است که احتمالا از مصر و امارات تحویل گرفته است.

بر این باور نیستیم که در صورتی که اردوغان نیروها و تجهیزات نظامی زمینی و دریایی به لیبی اعزام کند، مصر دست بسته بنشیند و عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر با صراحت گفت که لیبی رکن اساسی از ارکان امنیت ملی مصر است. ولی منابع مطلع عربی اقدام مصر به اعزام نیروهایی برای حمایت از حفتر را کاملا منتفی دانشته اند. حتی اگر مصر مداخله کند این مداخله به حملات هوایی و شاید اعزام تعدادی کشتی جنگی، تانک ها و زره پوش ها برای حمایت از شبه نظامی موسوم به ارتش ملی که تحت فرماندهی حفتر هستند، محدود خواهد شد.

کسی که به جنگ در طرابلس خاتمه دهد دست برتر را در لیبی خواهد داشت؛ زیرا که منطقه غربی حدود 60 درصد از ساکنان این کشور را در خود جای داده است و بیشتر شبه نظامیان حفتر از سربازان نظام معمر قذافی دیکتاتور معدوم و قبایل همپیمان او، مانند ورفله، المقارحه، العبیدات، ترهونه، ورشافه و غیره است وو بیشتر این قبایل نیز از این منطقه هستند و می خواهند از مصرانه و نیروهای آن که رژیم سرهنگ قذافی را سرنگون و وی را اعدام و سپس جسدش را مثله کردند، انتقام بگیرند.

بعد از ضرب الاجل 3 روزه سخنگوی نیروهای ارتش ملی وابسته به ژنرال حفتر به نیروهای مصراته برای عقب نشینی از طرابلس و سرت، انتظار می رود که روزهای آینده شاهد تشدید درگیری های نظامی باشیم ولی ناظران نسبت به جدی دریافت چنین تهدیدهایی هشدار می دهند؛ چرا که ژنرال حفتر حمله فراگیر را اعلام نموده و ماه آوریل گذشته نیز ساعت صفر برای بازپس گیری طرابلس را اعلام نموده است.

پیش گویی درباره آینده اوضاع در لیبی برای مان سخت است و اخبار در این باره ضد و نقیض هستند. ولی در صورتی که گزارش ها مبنی بر حمایت روسیه از حفتر و بی طرفی آمریکا صحت داشته باشد پس این فال خوبی برای فایز السراج و حامیانش نیست؛ با توجه به نقشی که ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه بعد از مداخله نیروهایش و حمایت همه جانبه از ارتش سوریه و بشار اسد رئیس جمهوری سوریه در تغییر معادلات قدرت در میدان سوریه ایفا نموده است و همچنان روسیه بزرگ ترین مداخله نماینده سیاسی و نظامی در بحران سوریه است.

georgiaro.ir: تور گرجستان ارزان قیمت | تور تفلیس، باتومی، تور لحظه آخری گرجستان

dorezamin.com: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 26 آبان 1400 بروزرسانی: 26 آبان 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 30677

به "دلایل و پیامدهای مداخله نظامی ترکیه در نبرد طرابلس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلایل و پیامدهای مداخله نظامی ترکیه در نبرد طرابلس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید