هفت خودرو در خاتمه راه

به گزارش مهسان بلاگ، هفت خودرو در ایران تولیدشان به صفر و نزدیک به صفر رسیده است؛ خودروهایی که حالا با بدعهدی کمپانی اصلی و تحریم یکی یکی از بازار ایران خارج می شوند.

هفت خودرو در خاتمه راه

به گزارش خبرنگاران، روزنامه شهروند نوشت: در میان این هفت خودرو برلیانس در نوع خود یک سورپرایز است. هیچ کس فکر نمی کرد خودروی مونتاژی چینی به این سادگی بازار ایران را ترک کند و شریک بزرگ تجارت ایران، دنباله روی آمریکا گردد. با وجود این برلیانس رفت و فعالان صنعت خودرو در این باره می گویند که محتمل است سایر خودروهای مونتاژی چینی هم به زودی غزل خداحافظی را سر بدهند. آنها اعتقاد دارند که چینی ها نه به خاطر همسویی با سیاست های آمریکایی که به دلیل منافع شخصی، خودروهای مونتاژی خود را از بازار ایران خارج نموده اند؛ چرا که واردات خودروی آماده به ایران برای آنها سود بیشتری به دنبال دارد تا این که خودروهایشان را در بازار مونتاژ نمایند.

حالا چشم بادامی ها نه تنها خودروی مونتاژیشان را از بازار ایران خارج نموده اند که فعالان صنعت خودرو به شهروند می گویند که ظاهرا واردات قطعه از چین هم به مشکل بر خورده است.

محمدرضا نجفی منش، دبیر انجمن قطعه سازان اما در واکنش به این ماجرا که چین در فروش قطعات خودرو به ایران کارشکنی می نماید، طفره می رود و به شهروند می گوید حتی با این اتفاق قطعه سازان داخلی می توانند قطعات مورد احتیاج خودروهای پرتیراژ را تأمین نمایند.

چه خودروهایی از بازار ایران رفتند؟

خودروسازی ایران سال گذشته همین روزها و سه ماه پس از خروج آمریکا از توافق هسته ای و برجام، تحریم و در ادامه دومینوی خروج شرکت های خارجی از کشور و توقف فراوری محصولات آنها شروع شد. تحریم ها سبب شد که خودروسازان خارجی از بیم جریمه شدن توسط آمریکایی ها کشور را ترک و ارسال قطعات به ایران را متوقف نمایند. اگر چه فراوری بعضی خودروها پس از تحریم نیز به دلیل ذخیره سازی قطعات (در فاصله زمانی سه ماهه خروج آمریکا از برجام و شروع رسمی تحریم) تا ماه ها ادامه داشت، اما درنهایت با اتمام ذخایر مورد نظر، فراوری آنها یک به یک متوقف شد. همین چند وقت پیش بود که سایپایی ها از توقف فراوری سراتو به دلیل قطع ارسال قطعات از شرکت مادر (کیاموتورز کره جنوبی) خبر دادند. ویتارا که در سایت خراسان ایران خودرو و تحت لیسانس سوزوکی موتورز ژاپن مونتاژ می شد، در تیرماه امسال با ایران خودرویی ها وداع کرد. آمار ایران خودرو نشان می دهد حتی یک دستگاه ویتارا نیز در تیر سال جاری مونتاژ نشده است.

در سایپا نیز سیتروئن C3 مدتی کوتاه میهمان سایت کاشان این شرکت بود و تنها 2 هزار دستگاه از آن مونتاژ شد. این خودرو جزو محصولات پسابرجامی بود که مونتاژ آن در قرارداد همکاری مشترک سایپا و سیتروئن پیش بینی شد. سایپایی ها 2 هزار دستگاه از این خودرو را پیش فروش و ظاهرا به همین میزان نیز مونتاژ کردند. درنهایت با اتمام ذخایر قطعات، مونتاژ سیتروئن C3 هم متوقف شد.

در نهایت اما برلیانس هم یکی دیگر از قربانیان تحریم لقب گرفت و فراوری آن در پارس خودرو متوقف شد تا تعیین گردد تحریم های جدید پای چینی ها را نیز برای ماندن در ایران سست نموده است. پارس خودرویی ها گمان نمی کردند برلیانس بر موج تحریم ها سوار گردد، اما این خودروساز چینی درنهایت زیر بار ماندن در ایران نرفت و به همکاری با سومین خودروساز بزرگ کشور خاتمه داد.

علاوه بر این خودروها، چند محصول دیگر نیز در صف توقف فراوری قرار گرفته اند، ازجمله خانواده رنو. رنوی فرانسه رسما از ترک ایران و توقف ارسال قطعات به ایران خودرو و پارس خودرو خبر داده و بنابراین تا چندی دیگر، فراوری تندر90 و ساندرو و پارس تندر نیز متوقف خواهد شد؛ هر چند اخبار ضد و نقیضی درباره تداوم فراوری محصولات رنو شنیده می گردد، با این حال بعید به نظر می رسد بدون حضور و مجوز رنو، فراوری تندر 90 و ساندرو و پارس تندر ادامه یابد.

به جز رنو اما تردید برای ادامه فراوری بعضی محصولات چینی مانند دانگ فنگ، هایما، آریو و چانگان نیز با توجه به سختی تحریم ها وجود دارد. هر چند که فعلا خبری مبنی بر توقف فراوری خودروهای مورد نظر منتشر نشده است، با این حال بعید نیست دومینوی توقف فراوری محصولات مونتاژی به آنها نیز برسد.

چین هم خودروسازی ایران را تحریم کرد

طبق آمار اعلامی از سوی وزارت صنعت، پارس خودرو به عنوان زیرمجموعه سایپا، ظاهرا نتوانسته فراوری برلیانس و چانگان را ادامه دهد؛ خودروهایی که صددرصد چینی هستند و فقط مونتاژ آنها در داخل کشور انجام می گردد و تمام قطعه های آن وارداتی است.

به گفته یک مقام مسئول در صنعت خودروسازی، نقل وانتقال پول برای واردات غذا و دارو از چین در حال حاضر توسط کلون بانک چین انجام می گردد اما تنها رشته صنعتی که این بانک آن را تحریم نموده و حاضر به انجام مبادلات پولی با آن نیست، صنعت خودروسازی است و قطعا هدف از این اقدام چیزی جز کسب درآمد بیشتر و فروش بیشتر نمی تواند باشد.

آن گونه که جاده مخصوص نشین ها به شهروند می گویند: چینی ها به دنبال فروش بیشتر محصولات کامل خود هستند به همین دلیل در فراوری خودروهای فراوری مشترک بدعهدی کردند.

مرکز پژوهش های مجلس که به نوعی این ادعا را قبول دارد به تازگی در گزارشی رفتار وزارت صنعت را دلیل اصلی کارشکنی چشم بادامی ها می داند. به گفته یکی از کارشناسان این مرکز، سود بیشتر فروش به وسیله واردات در مقایسه با فراوری داخل دلیل دیگر انگیزه نداشتن چینی ها نسبت به داخلی سازی قطعات در ایران است. به عبارت بهتر، چینی ها که در پایین آوردن هزینه های فراوری تبحر دارند، ظاهرا قطعات مورد احتیاج خود را در خودروسازی ایران با قیمت کمتری در کشور خود فراوری و به ایران صادر می نمایند.

خودروسازی ایران منهای چین

بدرفتاری چینی ها در فروش قطعات خودرو به ایران در حالی رخ می دهد که فعالان صنعت خودرو می گویند در حال حاضر قطعات ساده ای همچون سی پی یو، ایربگ و ماژول پشت آمپر هم از کشور چین وارد می گردد.

با وجود این محمدرضا نجفی منش، دبیر انجمن قطعه سازان حاضر نیست زیر بار این ادعا برود و با اشاره به این که داخلی سازی بعضی از قطعات مصرفی بعضی از خودروهای داخلی همچون پراید و سمند به 85 درصد رسیده است، به شهروند می گوید: در حال حاضر به صورت میانگین 65 درصد قطعات خودروها در داخل کشور فراوری می گردد و اگر نقدینگی مورد احتیاج قطعه سازان تأمین گردد به راحتی می توانیم به خودکفایی کامل در این بخش برسیم. عضو انجمن قطعه سازان با اشاره به فراوری پژو 301 می گوید: از فروردین سال آینده خط فراوری پژو 301 راه اندازی می گردد و قطعات مصرفی این خودروی فرانسوی قرار است که توسط خودروسازان داخلی تأمین گردد.

او ادامه می دهد: برخلاف آن چه بسیاری از مردم تصور می نمایند قطعه سازان هیچ محدودیتی در فراوری قطعه ندارند و در حال فراهم آوردن زیرساخت های لازم برای فراوری قطعات خودرویی همچون ال 90 هستند و کافی است تا 15 هزارمیلیارد از 22 هزارمیلیارد تومان طلبمان را پرداخت نمایند.

قطعات خودرو در صدر واردات ایران

با این حال آمار واردات قطعات خودرو با گفته های دبیر انجمن قطعه سازان منافات دارد. آمار تجارت خارجی کشور نشان می دهد که قطعات منفصله خودرو یکی از صدرنشین های کالاهای وارداتی بوده و میزان واردات آن در سال گذشته چیزی حدود 1,4 میلیارد دلار بوده که به لحاظ ارزشی 3 درصد از کل واردات اجرا شده را به خود اختصاص داده است. قطعه هایی که بیشتر آنها مبدأشان چین گزارش شده است. اما سوال اینجاست اگر 22 هزارمیلیارد تومان بدهی قطعه سازان پرداخت نگردد و بدعهدی چینی ها در رابطه با تأمین قطعه ها ادامه پیدا کند، صنعت خودروسازی ایران به کدام سو خواهد رفت. خودروسازان می گویند که قطعه سازان ایرانی قادر به فراوری تمامی قطعه های مصرفی در صنعت خودروسازی ایران نیستند و با بدهی های سنگین و مشکلاتی که قطعه سازان دارند، معلوم نیست که آینده صنعت خودروی ایران به کدام سمت و سو برود.

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور لحظه آخری، تور ارزان، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 9 آبان 1400 بروزرسانی: 9 آبان 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 14624

به "هفت خودرو در خاتمه راه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هفت خودرو در خاتمه راه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید