پرگولا چیست و چه تفاوتی با آلاچیق دارد؟

به گزارش مهسان بلاگ، آلاچیق را حتما در پارک و سرگرمی گاه ها دیده اید و با ساختار آن آشنا هستید. این سازه ها در باغ و ویلا نیز به چشم می خورند. در سال های اخیر سازه ای مدرن تر از آلاچیق جای آن را در دکوراسیون فضا گرفته است. طراحی و اجرای پرگولا بسیار مورد استقبال واقع شده بنابراین تصمیم داریم در این مطلب هر دو این موارد را معرفی نموده و سپس به تفاوت هایی که دارند اشاره کنیم.

پرگولا چیست و چه تفاوتی با آلاچیق دارد؟

آلاچیق چیست؟

آلاچیق ها سازه های چوبی روباز هستند که به مانند سایبان متحرک عمدتاً برای محافظت در برابر نور خورشید در نظر گرفته شده اند. به طور سنتی، آنها از چندین بخش قوسی متصل به یکدیگر و در هم تنیده تشکیل شده اند. آن ها با گذشت زمان، از یک طراحی صرفاً سودمند، به عنصر تزئینی دکوراسیون باغ تبدیل شدند. آلاچیق های مدرن با اشکال و اهداف متنوعی متمایز می شوند. آن ها می توانند یک سازه مستقل یا یک سازه در مجاورت دیوار یک ساختمان باشد.

برای اطمینان از عملکرد طولانی مدت، آلاچیق احتیاج به نگهداری منظم دارد. بسته به ماده ای که از آن ساخته شده است، ساختار احتیاج به رنگ آمیزی برای جلوگیری از پوسیدگی یا خوردگی دارد.

پرگولا چیست؟

پرگولا ساختاری دارد که شبیه یک آلاچیق است که فضای بازتری دارد. اما قابلیت تجهیز بیشتری دارد و می توان سقف برقی را نیز برروی آن نصب کرد.

دیوارهای پرگولا بیشتر به شکل مشبک هستند. اگر در باغ های خود مایل به داشتن فضایی برای دورهمی های خود هستید که به میزان آلاچیق بسته نباشد، بهتر است که به سراغ پرگولا بروید.

سازه باید به گونه ای قرار گیرد که دسترسی بدون مانع برای آبیاری و مراقبت از گیاهان و خود سازه فراهم گردد. استفاده از فلز نامناسب نیز در ساخت آن نامطلوب است؛ زیرا گیاهان خوردگی را تحمل نمی نمایند و زیبا به نظر نمی رسد.

در ساخت پرگولا از گیاهان نیز برای پوشش استفاده می گردد. بعلاوه این سازه که بیشتر برای منطقه ها گرم سیر مناسب است فضای خنک تری دارد؛ در حالی که آلاچیق برای منطقه ها سردسیر که باران و رطوبت زیادی دارند گزینه بهتری است.

مقایسه آلاچیق و پرگولا

برای خرید این دو سازه بهتر است باتوجه به شرایط خود انتخاب کنید؛ زیرا در این موضوع مواردی مانند آب و هوا و جغرافیا دخیل هستند. این مطلب در خصوص تفاوت هایی که میان پرگولا و آلاچیق وجود دارد شرح می دهد. این تفاوت ها شامل موارد زیر است.

تفاوت های ساختاری

برای جلوگیری از استفاده از صندلی، نیمکت هایی را در امتداد دیوارهای داخلی آلاچیق نصب کنید. نیمکت و میز نیز می تواند در سازه تعبیه گردد. این نوع آلاچیق مستقل دارای دیوارهای باز بوده و احتیاج به استفاده از صندلی و میز دارد. شما می توانید آلاچیق خود را با افزودن ورقه فایبرگلاس به سقف مقاوم کنید.

در مقابل پرگولا جادار است و می تواند با فضای پاسیو ساخته گردد یا به عنوان سازه ای مستقل در باغ خود از آن بهره ببرید. ساختارهای مشبک بیشتر در پرگولا دیده شده است. می توانید برای پرگولا که سازه ای سبک تر است از سایه بان متحرک نیز بهره ببرید.

میزان و ظرفیت

شما باید تعداد افرادی را که می خواهید در هر زمان در آلاچیق جا دهید را در نظر بگیرید؛ زیرا این امر میزان آن و بعلاوه مساحت مورد احتیاج برای ساخت آن را مشخص می نماید.

بسته به میزان ملک، ممکن است بخواهید ساخت یک آلاچیق مربع یا مستطیل را در نظر بگیرید. به علت طولانی و عریض بودن، میزها و صندلی ها زیادی را می توان در زیر آلاچیق برای استراحت افراد قرار داد. پرگولا معمولأ جمع و جورتر از آلاچیق است.

مواد استفاده شده

آلاچیق که شبیه یک خانه است، به استثنای دیوارهای جانبی، به میزان زیادی مواد برای ساخت احتیاج دارد. علاوه بر این، کسانی که می خواهند سقف و صندلی ها را با مواد متفاوت بسازند باید هزینه های اضافی را در نظر بگیرند. از طرف دیگر، سازه پرگولا در فضای باز از چوب یا مواد دیگر کمتر استفاده می نماید و بسیار ساده و سریع ساخته می گردد.

نگهداری و تعمیر

آلاچیق احتیاج به نگهداری زیادی دارد و هر هفته باید تمیز گردد. ثانیاً برای اطمینان از اینکه ساختمان دارای برق یا آب جاری است، باید مراقبت بیشتری انجام دهید و مطمئن شوید که سازه عاری از تار عنکبوت و موریانه باشد.

این در حالی است که کوشش لازم برای نگهداری آلاچیق آنقدر کم و عملاً ناچیز است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که به طور دوره ای تیرهای متقاطع و درزهای سازه را آنالیز کنید تا مطمئن شوید که هیچ یک از تیرها ضعیف یا پوسیده نشده اند و علائم دیگری از آسیب یا ساییدگی را نشان نمی دهند.

با این حال، هر گونه سیم کشی الکتریکی در امتداد سازه باید محافظت شد و به طور مکرر آنالیز گردد تا از قطع برق و اتصال کوتاه جلوگیری گردد.

خرید آلاچیق و پرگولا با قیمت های مناسب از شرکت هوبر

ساختن آلاچیق با دستان خود کار دشواری نیست. کافی است میزان مورد احتیاج تیرهای چوبی را برای قفسه ها و روکش ها، نوارهای نازک برای نرده ها، بست ها، مواد برای اتصال تکیه گاه ها ذخیره نموده و آغاز به مونتاژ کنید.

سازه های پیچیده تر را می توان از سنگ، آجر، پروفیل های فلزی و آرماتور با استفاده از جوش گاز یا برق ساخت. با این حال به علت نداشتن تخصص کافی و زمان لازم بهتر است از یاری متخصصین استفاده نموده یا به فکر سازه های آماده برای خرید باشید. مزایای خرید محصولات از گروه ما عبارتند از:

  • ساخت و ساز قوی

  • تضمین پایداری انواع سازه ها

  • استفاده از مواد بادوام پردازش شده مناسب

ما در ساخت و ساز انواع آلاچیق و بعلاوه طراحی و اجرای پرگولاو انواع سایبان متحرک از مواد با کیفیت و استاندارد استفاده می کنیم. چنین ساختاری، تحت تأثیر دما و بارندگی، آسیبی نمی بیند و پس از سال های طولانی استفاده نیز کیفیت و زیبایی خود را حفظ خواهد نمود. از شرکت هوبر می توانید یک آلاچیق یا پرگولای آماده را با قیمت مناسب بخرید.

سخن پایانی

آلاچیق و پرگولا سازه های مناسبی هستند که می توانند در باغ یا ویلای شما قرار گرفته و علاوه بر ایجاد مکانی برای دورهمی های محبت آمیز زیبایی بیشتری به فضا بدهد. در این مطلب هر دو این سازه ها را با تفاوت هایی که دارند معرفی نموده ایم تا بتوانید باتوجه به احتیاج، سلیقه و شرایط خود انتخاب بهتری در خرید پرگولا یا آلاچیق انجام دهید.

برچسب ها : پرگولا,طراحی و اجرای پرگولا,هوبر,سقف برقی,سقف اتوماتیک برقی,سایبان متحرک,سایه بان متحرک,سقف متحرک هوبر

چقدر می پسندید؟

منبع: اتاق
انتشار: 28 آبان 1402 بروزرسانی: 28 آبان 1402 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 109363

به "پرگولا چیست و چه تفاوتی با آلاچیق دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پرگولا چیست و چه تفاوتی با آلاچیق دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید